DADES BÀSIQUES DEL CENTRE
Maristes Sants – Les Corts és un centre distribuït en dos edificis. A l’edifici de Sants, que es troba al cor del barri, al costat de la Plaça de Sants trobem els alumnes d’Infantil i Primària. És un centre que, actualment disposa de 2 línies a l’etapa d’Infantil i 4 línies a l’etapa de Primària. Hi ha un total de 725 alumnes i uns 50 mestres.
El nivell sòcio-econòmic de les famílies és mitjà-baix amb la majoria de famílies de classe treballadora. Cada cop més el nombre d’alumnat nouvingut o de pla de xoc va augmentant i, d’aquesta manera la diversitat a les aules és cada cop més gran. Gairebé tots els membres de la comunitat educativa disposen d’algun dispositiu electrònic per tenir connectivitat a la xarxa.
INFRAESTRUCTURA
Indicació dels espais físics i virtuals per a l'aprenentatge, infraestructura de xarxa i connectivitat, gestió de dispositius digitals, política d'ús acceptable i protocol de suport tècnic.
El centre de Sants està distribuït en 3 plantes on trobem les aules i una planta baixa on podem trobar els despatxos de direcció i gestió i el menjador de l’alumnat.
Al primer pis hi ha la sala d’usos múltiples i una aula d’informàtica amb 27 ordinadors on els alumnes de 1r a 3r de primària treballen una hora setmanal. En aquesta planta es troben les aules d’I3 i I4 i el menjador d’infantil.
Al segon pis trobem les aules d’I5, 1r i 4t. A més hi ha una aula d’idiomes, el Red Bus, una aula d’atenció a la diversitat i aula d’acollida i una aula STEAM on treballen l’alumnat de 4t a 6è 3 hores a la setmana aspectes de robòtica (en anglès) i tecnologia.
Al tercer pis podem trobar les aules de 6è, 5è i 3r de primària, un petit oratori i un despatx d’orientació.
En tots tres pisos podem trobar racons de lectura als passadissos i taules desplegables on els alumnes poden treballar desdoblant classes, treballant en petits grups...
A l’edifici de Les Corts trobem 4 plantes. Com que es treballa en 1x1, la connectivitat és molt fluida en, gairebé, tot l’edifici. També es disposa d’una aula d’informàtica i de 5 impressores 3D destinades a l’ús de l’alumnat.
Des d’aquest curs, 22-23, s’ha creat un aula d’audiovisuals al centre d’ESO i BTL ja que en aquesta darrera etapa, dins de l’àrea de cultura audiovisual s’ha iniciat el projecte Maristes SLC TV.
PRÀCTIQUES DEL CENTRE D'ÚS I APLICACIÓ DE LA TECNOLOGIA
A l’etapa d’infantil les TAC s’han anat introduint els darrers 15 anys amb l’aparició a les aules d’elements, com ara les pissarres digitals per a presentar els diferents continguts i fer ús d’algunes aplicacions. Es treballa una hora de robòtica a I5 a la setmana. En aquesta àrea s’introdueix l’alumnat en conceptes bàsics de pensament computacional.
Els darrers 8 anys s’ha començat a treballar amb tauletes (ipads) per racons per adquirir i reforçar alguns continguts a l’aula. És en aquest període quan hi ha hagut algunes iniciatives en el camp de la robòtica educativa treballant amb construccions de LEGO, seriacions i amb la introducció de robots com els BEEBOT per treballar el pensament computacional.
A l’etapa de primària es treballa l’àrea d’ICT (Informàtica) als cursos de 1r, 2n i 3r. En aquesta àrea s’aprofundeix en tractament de textos, presentacions, imatge i vídeo. També s’introdueix la robòtica amb scratch junior i Code.org.
Als cursos de 4t, 5è i 6è es comença a treballar a l’aula STEAM conceptes de tecnologia, pensament computacional i robòtica. Els materials que es fan servir són LEGO education, Wedo, scratch, Microbit, i materials d’electricitat i electromagnetisme. Les impresores 3D es treballen com una eina més dins dels diferents tallers de tecnologia.
En els darrers cursos s’ha anat treballant amb llicències digitals i llibres de text convencionals. Actualment de 4t a 6è de primària es treballa amb llicència digital a les àrees de llengua catalana i castellana, mentre que el coneixement del medi es treballen amb materials digitals i sense editorial.
És en aquests cursos on es treballa amb els alumnes amb la plataforma Office 365 on ells i elles aprenen a compartir documents i a elaborar feines cooperatives i digitals. Es treballa amb més profunditat la recerca d’informació i la creació de materials digitals (presentacions, audiovisuals...) en els nivells de 4t, 5è i 6è.
En tota l’etapa hi ha 2 carros amb Ipads per aprofundir en els continguts treballats a les aules.
A les etapes de secundària i batxillerat està molt instaurat el moodle com a EVA des de fa molts anys. Cada alumne disposa de diferents cursos en aquesta plataforma per a aprofundir en els continguts de les diferents àrees. Actualment estan convivint amb l’office 365 on Teams és l’eina de comunicació i treball a l’aula. La quantitat de cursos de moodle és molt considerable en aquesta etapa, tot i que cada cop hi ha més matèries que es treballen a partir del TEAMS. Hi ha una predisposició clara per part del professorat, de fer servir el TEAMS com a EVA enlloc del Moodle.
En algunes àrees optatives es treballa la robòtica educativa amb Arduino i amb la plataforma NodeMCU per als projectes de IOT (internet of things). Les impresores 3D es treballen com una eina més dins dels diferents tallers de tecnologia.
Fa dos cursos es va començar a treballar amb 1 x 1 a l’etapa d’ESO. Actualment està instaurat a 1r, 2n i 3r d’ESO, i el curs vinent tota l'etapa d'ESO estarà treballant amb projecte 1x1. Cada alumne disposa del seu ordinador portàtil per a treballar amb les diferents llicències digitals dels llibres de text. Aquesta eina permet integrar perfectament a l'aula el treball que el professor faci arribar a l'alumnat mitjançant els diferents entorns virtuals d'aprenentage com el TEAMS o el Moodle. Per altra banda també permet treballar les competències digitals dels alumnes a la pròpia aula de classe, sense la necessitat d'haver d'anar a una aula d'informàtica com es feia abans.
Pel que fa batxillerat, els alumnes que no tenen un ordinador portàtil a classe tret de l'alumnat que fa IB (Batxillerat internacional) que poden portar de forma opcional ordinadors a l'aula. En aquesta etapa també es treballa amb Moodle i TEAMS de forma molt similar a com es treballa a ESO amb el hàndicap que l'alumnat no disposa del seu propi ordinador a classe.
Pel que fa als docents, les TAC són indispensables en el nostre dia a dia. Cada cop més es fa servir les tecnologies per preparar i realitzar les classes, així com per portar el registre de les avaluacions. Es comença a fer servir aquestes eines com a eina d’avaluació i d’aprenentatge.
La comunicació amb les famílies, docents alumnat i PAS avui seria impossible sense l’entorn Office365 i Alexia com a plataforma de gestió.
Podem veure que, en els darrers, 10 anys les TAC s’han anat introduint de manera paulatina en el nostre dia a dia essent avui en dia eines indispensables per a la planificació i realització de les tasques docents, administratives i comunicatives.
PROCÉS D'ELABORACIÓ
El procés s’inicia en un treball de conscienciació en assemblea de tots els equips d’EDC de la fundació Champagnat. A partir d’aquí l’equip d’EDC de l’escola juntament amb l’equip directiu proposen el full de ruta de la creació del document i s’estableix una proposta de treball. Posteriorment es fa partícip al claustre, alumnat en l’apartat de la diagnosi del centre (Selfie), amb el que l’equip d’EDC ja pot elaborar els objectius a treballar partint de les fortaleses i aspectes a millorar detectats en l’anàlisi de la diagnosi.
Elaborats els objectius i el desplegament de les seves actuacions, s’indicaran als responsables corresponents les tasques per portar a terme els esmenats objectius.
INTEGRACIÓ DE L’ESTRATÈGIA DIGITAL DE CENTRE AL PROJECTE EDUCATIU DEL CENTRE
L’EDC formarà part de la PGA del centre el proper curs ja que encara està en elaboració. Els objectius a desenvolupar estaran inclosos en la PGA del curs 23-24 i seran avaluats a final de cada curs per reformular-los, si s’escau o generar d’altres de cara al curs següent.
L’EDC, com la resta del PEC estarà a disposició de la comunitat educativa per a tenir-ne coneixement del seu contingut i per a poder desenvolupar-lo de manera eficaç. Dins de l’EDC estan inclosos documents com ara, el pla d’acollida digital i les modificacions pertinents a les NOFC de l’escola.
EINES UTILITZADES EN LA DIAGNOSI
Per realitzar la diagnosi del centre s’han fet servir dues eines, SELFIE i SELFIE for TEACHERS.
Amb la primera eina (SELFIE) s’ha fet participar l’alumnat, els docents i els membres de l’Equip Directiu. Aquesta diagnosi realitzada el tercer trimestre del curs 21-22 ha servit per poder identificar els punts febles i forts del centre en l’aspecte de la tecnologia. A partir d’aquesta diagnosi s’han generat els objectius a desenvolupar els cursos 22-23 i 23-24.
Amb el SELFIE for TEACHERS hem pogut fer una autoreflexió de l’ús de la tecnologia a la nostra escola i hem pogut identificar el nivell de capacitació digital dels nostres docents. Aquestes dades ens han servit per a planificar un pla de formació de centre adequat al nivell dels nostres docents.